Oslo

Zweden en Finland

Kijk ook eens op onze andere online reisgidsen over Scandinavië.

 

×

Waarschuwing

Laden XML bestand mislukt

Flam Noorwegen

Flam trein NoorwegenDe treinverbinding tussen Flåm in Aurland en Myrdal op de Bergen Spoorlijn is een staaltje van Noorse wegenbouwkunde.

 

 

 

U reist door een zeer gevarieerd landschap met diepe ravijnen, kronkelende rivieren, prachtige watervallen, besneeuwde bergen en boerderijen die zich vastklampen aan de steile berghellingen. De Flåmsbana is niet voor niets de derde meest bezochte toeristische bezienswaardigheid in Noorwegen.

Flåm trein

De Flåmsbana is 20.2 km lang en loopt door de valley van Flåmsdalen. Flåm ligt op 2 meter boven zeeniveau en Myrdal ligt in een bergpas op 865.5 meter boven zeeniveau. Het hoogteverschil van ruim 863 km maakt deze toeristische treinverbinding de steilste smalspoorlijn in Europa. Er zijn tien stations, twintig tunnels en een brug, Naar boven is de maximale snelheid 40 km, naar beneden 30 km en de reis duurt 60 minuten.

Ligging

Flåm ligt aan het Aurlandsfjord en heeft 400 inwoners. Het Aurlandsfjord is een zijtak van het Sognefjord dat het langste en diepste fjord ter wereld is. Flåm richt zich uitsluitend op het toerisme en heeft onder andere een hotel, postkantoor, bank, supermarkt en souvenirwinkels. U kunt er ook wandelen, fietsen, kajakken en een bezoek brengen aan het Spoorwegmuseum, Otternes Farmyard, Norwegian Wild Salmon Centre en de kerk in Borgund. Myrdal is een bergstation en knooppunt, gelegen tussen twee tunnels op de Bergen Line waar u kunt aansluiten op de verbinding naar Bergen en Oslo.

 

 

Geschiedenis

In 1924 begon de bouw van de Flåm spoorweg. De twintig tunnels waren een gigantische uitdaging vanwege de steile route, rivieren, lawines en vallend gesteente. Van de 20 tunnels moesten er 18 zonder machines uitgegraven worden. Een meter tunnel heeft hetzelfde gekost als het maandsalaris van een grondwerker. De lengte van de tunnels is in totaal 5692 meter. De eerste treinsporen werden in 1936 gelegd. Toen de Duitsers Noorwegen binnenvielen in 1940 was de spoorweg nog niet klaar voor gebruik. De bezetters eisten dat de bouw voortgezet zou worden en in augustus 1940 werden de eerste treinen in gebruik genomen. In 1941 werd de nieuwe spoorlijn Flåmsbana genoemd. In 1908 werd het aantal reizigers geschat op 22.000 per jaar. In 2012 hebben 635.368 reizigers gebruik gemaakt van de Flåmsbana en het aantal neemt elk jaar toe.

Dienstregeling

Van mei tot september vertrekken er dagelijks 10 keer treinen uit beide richtingen. De rest van het jaar zijn er 4 diensten per dag. De prijzen liggen aanzienlijk hoger dan op andere treinroutes. Met InterRail kunt u op de Flåmsbana niet gratis reizen. U krijgt wel een korting van 30%. U hoeft geen plaats te bespreken, maar groepen van 10 personen of meer moeten vooraf boeken.
Meer info: www.interrail.eu

Haven Flåm

Het havengebied van Aurland heeft vier uitstekende havens aan het Sognefjord waar cruise schepen kunnen aanmeren. De haven van Flåm is de populairste met zo’n 130 cruise schepen elke zomer.

Campings in Noorwegen

Reisgids Noorwegen

Reisgids Noorwegen